Gesterby eMuseum

suomeksi ja ruotsiksi

Tuulimylly

Gesterbyn tuulimylly on ns. mamsellituulimylly.

Maanviljelijä Herman Lindén lahjoitti Kirkkonummen Ingvalsbyn (Inkilä) kylässä sijaitsevalta Östergårdin tilaltaan tuulimyllyn vuonna 1925 Kirkkonummen kotiseutuyhdistykselle ja se siirrettiin Gammel-Tina museoalueelle Masalaan. Vuonna 1973 tuulimylly siirrettiin Tinasta Gesterbyhyn.

Lisää muita tuulimyllyjä

Katso tästä, Uudenmaan tullimyllyjä

Paja

Paja Gesterbyn museoalueella

Paja on siirretty Gesterbyhyn Evitskogin Ollasin tilalta vuonna 1976, kun Brita ja Erik Hoffman lahjoittivat sen Kirkkonummen kotiseutuyhdistykselle.

Gesterbyn museoalue

Gesterbyn navetan vintillä on osa Kirkkonummen kotiseutuyhdistyksen kansanperinteen esineiden kokoelmasta. Esineet kertovat ajankohdasta, jolloin maaseudulla oltiin lähes omavaraisia ja kaikki taloudessa tarvittava tehtiin itse kotona. Tuolloin maatiloilla ei ollut vielä traktoreita vaan työ hoidettiin perinteisesti hevos- ja käsivoimalla.
Museon kokoelmiin kuuluu kärryjä, rekiä ja vaunuja, mutta myös taloustavaroita, työvälineitä ja seudun vanhimpia sammutusvälineitä. Alueella on myös tuulimylly, paja ja muutama aitta.

Gesterbyn museon navetan vintillä oleva näyttely on auki sopimuksen mukaan.

Tiedustelut: 050 5600333  ( Petra Vairimaa )

Osoite: Gesterby gård, Gesterbynpolku 1, 02400 Kirkkonummi

Sähköposti: museum(at)kyhf.fi

Napsauta alla olevia kuvia saadaksesi ne suuremmaksi